Geschiedenis

Webvooruit heeft een lange en uitgebreide geschiedenis in de ICT wereld.

Van de eerste modem tot maatwerk weboplossingen.

Waar ‘online zijn’ tegenwoordig vanzelfsprekend is, begon onze reis al in 1994 – een tijd waarin het internet nog een nieuw en onbekend terrein was. Vanuit huis, met een modem en een account bij Internet Access Eindhoven (IAE), verkenden we de digitale wereld, nog voordat zoekmachines als Ilse bestonden.

De nieuwsgierigheid om niet alleen het web te gebruiken, maar het ook te bouwen, was vanaf dag één aanwezig.

De eerste websites volgden al snel. HTML werd eigen gemaakt, net zoals JavaScript en later Perl/CGI om interactieve elementen toe te voegen. In de late jaren ’90 werd dit meer dan een hobby. De eerste webshop werd in 1999 gebouwd, en met technische kennis werden al snel online projecten ondersteund en verbeterd.

Dit was een tijd waarin er nog geen kant-en-klare CMS-systemen zoals WordPress waren, en waarin elke website vanaf de basis moest worden ontwikkeld.

Van hobby naar expertise.

De vroege jaren van WebVooruit

Begin jaren 2000 werd webdevelopment steeds serieuzer. In 2001 startte de eerste professionele webdeveloper-baan. Hier lag de focus op dataconversie en integratie tussen offline en online systemen.

Het was een periode waarin de eerste scheiding tussen front-end en back-end developers zichtbaar werd, en waarin het werken met databases en server-side code essentieel werd.

Nog vóór de opkomst van WordPress, in 2002, werd een eerste CMS-systeem ontwikkeld. Dit bestond uit modules en widgets, met een database-gedreven architectuur. Websites konden zo sneller worden gebouwd en beheerd.

In diezelfde periode werden de eerste bulk e-mailings verstuurd, wat de basis legde voor onze expertise in e-mailmarketing en platforms zoals Copernica. In 2003 werd de stap gezet naar zelfstandigheid.

WebVooruit was geboren, met een duidelijke focus: technische expertise combineren met heldere communicatie en betrokkenheid. In de jaren die volgden werd er gewerkt aan een nieuwe generatie CMS’en, waarbij steeds meer functionaliteiten werden geïntegreerd.

1995 Grote watersnooddreiging in rivierengebied – miljoenen mensen geëvacueerd.
1996 Internet begint op te komen bij particulieren – eerste internetproviders en inbelverbindingen worden populair.
1997 Eerste mobiele telefoons (GSM) worden breed toegankelijk in Nederland.
1999 Invoering van de euro als boekgeld; cash volgt in 2002.
2000 Y2K-bug gevreesd, maar veroorzaakt nauwelijks problemen.
2001 Rampen als vuurwerkramp Enschede (2000) en cafébrand Volendam (2001) leiden tot maatschappelijk debat over veiligheid.
2003–2004 Hyves wordt opgericht – eerste grote Nederlandse sociale netwerk.
2004 Begin van grootschalige digitalisering in het onderwijs en op kantoren.
2005 YouTube ontstaat (internationaal) – kort daarna ook populair in Nederland.
2006 OV-chipkaart getest als vervanger voor strippenkaart.
2007 Eerste iPhone geïntroduceerd (in VS); in 2008 ook in Nederland – begin smartphone-revolutie.
2008 Financiële crisis raakt ook de tech-startups en investeringen in innovatie.
2009 Uitzending van ‘Lingo’ bereikt cultstatus in internethumor.
2010 Snelle opkomst van sociale media – Facebook, Twitter, WhatsApp nemen terrein van Hyves over.
2011 Groeiende aandacht voor privacy en veiligheid op internet (o.a. na hacks en datalekken).
2012 Cloud computing wordt steeds gangbaarder – Dropbox, Google Drive, Office 365 winnen terrein.
2013 Toename van thuiswerken en digitaal vergaderen – o.a. via Skype en Google Hangouts
2014 Grote populariteit van YouTubers en influencers – jongerenmedia verandert sterk.
2015 Internet of Things (IoT) in opkomst – slimme thermostaten, lampen en apparaten.
2016 Pokémon GO veroorzaakt massale buitenactiviteit via augmented reality.
2017 Opkomst van fake news en algoritmes op sociale media – maatschappelijke zorgen
2018 AVG (Europese privacywet) ingevoerd – grote impact op bedrijven en online gedrag.
2019 5G-discussie en voorbereidingen in Nederland; ook zorgen over Huawei.
2020 COVID-19 zorgt voor massaal thuiswerken en videobellen – explosieve groei van Zoom, Teams.
2021 Thuisbezorgd, Bol.com en andere platforms groeien fors door lockdowns.
2022 Cryptovaluta en NFT’s pieken in populariteit – gevolgd door scherpe correcties.
2023 Opkomst van AI-tools zoals ChatGPT roept maatschappelijke en ethische vragen op.
2024–2025 Sterke groei in inzet van AI, ook in onderwijs, klantenservice en zorg. Veel aandacht voor deepfakes, AI-regulering en digitale geletterdheid.
  • 1995 t/m 2000
  • 2001 t/m 2006
  • 2007 t/m 2011
  • 2012 t/m 2016
  • 2017 t/m 2021
  • 2022 t/m heden

De technische evolutie en onze rol.

De periode 2004-2014 bracht grote veranderingen in de online wereld. Browsers zoals Firefox, Internet Explorer en later Chrome implementeerden HTML en CSS op hun eigen manier, waardoor diepgaande kennis van cross-browser compatibiliteit cruciaal werd.

WebVooruit specialiseerde zich in het analyseren en oplossen van complexe weergaveproblemen, en werd een veelgevraagde partij voor zowel eigen projecten als verbetertrajecten van bestaande websites.

Tegelijkertijd groeide de vraag naar meer geavanceerde webapplicaties. PHP-frameworks zoals Laravel boden nieuwe mogelijkheden om maatwerk dashboards, API-koppelingen en automatiseringen te ontwikkelen.

Dit zorgde ervoor dat WebVooruit niet alleen websites bouwde, maar ook als technische partner fungeerde voor bedrijven die hun online processen wilden optimaliseren.

1995 Eerste websites gemaakt – gedeeld met docenten op de middelbare school.
1997 Eerste online website – een Championship Manager-editors website met downloads.
1999 Eerste webshop – computeronderdelen, betalingen via PayPal en bankoverschrijvingen.
2001 Eerste e-mailmarketing actie – digitale brochures als alternatief voor papieren versies.
2002 Modulair CMS ontwikkeld – in samenwerking met Remo Natali, inclusief widgets en content types.
2002 Eerste WAP berichtenservice – goedkoper alternatief voor SMS-berichten.
2003 Online betalen met Twyp – voorloper van iDeal, integratie voor een verzekeringsmaatschappij.
2005 Integratie manager a.i. Vodafone – betrokken bij de eerste digitale muziekdiensten via mobiel internet, een voorloper van Spotify.
2006 Start samenwerking met Paul L’Herminez – technische ondersteuning voor AdmixConnect en later de ontwikkeling van Zerniq.
2007 Eerste Copernica koppelingen – gebruik van de SOAP API voor dataverwerking.
2009 Eerste Facebook-integraties – automatische updates van website-content naar Facebook, later uitgebreid met Copernica-integratie.
  • 1995 t/m 2001
  • 2002 t/m 2005
  • 2006 t/m 2009

WebVooruit vandaag.

Met inmiddels 30 jaar online ervaring en 20+ jaar als ondernemer is WebVooruit uitgegroeid tot een betrouwbare en innovatieve partij voor WordPress-oplossingen, Copernica e-mailmarketing en maatwerk PHP-ontwikkeling.

Onze kracht? Technische diepgang, eerlijkheid en een no-nonsense aanpak.

Waar anderen ‘er toevallig ingerold’ zijn, hebben wij een achtergrond in technische informatica en een diepgewortelde passie voor het web. Dit maakt ons niet alleen probleemoplossers, maar ook strategische denkers die verder kijken dan de standaardoplossingen.

De evolutie van internet stopt nooit – en wij ook niet. Wij blijven bouwen, verbeteren en vooruitdenken. Wil jij je website of online proces naar een hoger niveau tillen? Dan staan wij voor je klaar.

Scroll to Top